Angst- of piekerstoornis

We spreken van een angst- of piekerstoornis als heftige angsten het dagelijks leven beïnvloeden, zonder dat er daadwerkelijk echt gevaar is.


Wat is het?

Als je een angst-of piekerstoornis hebt, ben je eigenlijk altijd bang. Je maakt je in het dagelijks leven om allerlei dingen zorgen, wat vaak onbewust gebeurt, hoe klein of groot de onderwerpen ook zijn. Je kunt bijvoorbeeld bezorgd zijn om kleine dingen op je werk of op school Uitstapjes zoals vakantie, of afspreken met vrienden en sociale contacten kunnen ook voor spanning zorgen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld angstig zijn over de gedachte hoe mensen over je denken of hoe ze zullen reageren. We spreken van een stoornis als je hier in je dagelijks leven erg veel last van hebt en je dagelijkse (sociale) activiteiten hierdoor in de problemen komen.

Symptomen

In het leven van jongeren met een angst- of piekerstoornis draait het hele leven om piekeren en je druk maken over veel verschillende situaties. Hierdoor ontstaat in het dagelijks leven veel last van de angst en spanningen. Naast dat dit probleem veel mentale klachten kan geven, komen er ook veel lichamelijke klachten aan het licht.

Kenmerken en problemen die ontstaan bij angst zijn:
  • Piekeren;
  • Rusteloosheid;
  • Prikkelbaarheid;
  • Moe en slaapproblemen;
  • Slechte concentratie (achteruitgaande schoolprestaties);
  • Gespannen;
  • Spierklachten;
  • Spanningen en onzekerheden in het dagelijks leven uit de weg gaan (spanningen worden niet besproken);
  • Confrontaties worden zoveel mogelijk vermeden;
  • Spanningen en angst wordt verdoofd (denk aan overmatig eten, veel drinken, drugs of kalmerende middelen).
Tijdens een angstaanval of moment van angst kun je ook last hebben van:
  • Verwarring (je weet niet meer zo goed wie en waar je bent);
  • Een droge mond, misselijkheid, maagpijn, braken of diarree;
  • Hartkloppingen, zweten, duizelig, beven;
  • Hoofdpijn of flauwvallen;
  • Benauwdheid;
  • Tintelingen in handen en/of voeten.

Wij adviseren de omgeving van jongeren met bovenstaande problemen altijd hulp te laten zoeken. Een angst- of piekerstoornis kan namelijk goed verholpen worden, waardoor jongeren weer met een gelukkig en positief gevoel in het leven gaan staan.

Angst (zelf)test

Beantwoord een korte vragenlijst om te ontdekken of je mogelijk een angststoornis hebt (3 min.)

Oorzaken en gevolgen

Een angst- en piekerstoornis ontstaat vaak geleidelijk. Je gaat langzamerhand nieuwe situaties uit de weg en bent steeds liever alleen. Ook schrik je steeds sneller en ben je vaker bang. Deze klachten kunnen op lange termijn verergeren en overgaan in een angst- en piekerstoornis. De reden dat iemand een angststoornis ontwikkelt is niet helemaal duidelijk. Er zijn een aantal reden die een angst- of piekstoornis kunnen aanwakkeren bij iemand:

  • Een erfelijk probleem (angststoornissen komen voor in de familie);
  • Een ernstige, ingrijpende gebeurtenis in het verleden waardoor iemand erg bang is;
  • Weinig sociaal contact en zich eenzaam voelen;
  • Veel gepest worden;
  • Een vervelende jeugd en de manier waarop iemand is opgegroeid;
  • Door een lichamelijke ziekte (gebruik van bepaalde geneesmiddelen of drugs);

Behandeling

Een angst- en piekerstoornis kan goed behandeld worden. Wij zijn BROER! helpt jongeren hun angsten de baas te worden en weer positief in het leven te gaan staan. Ons doel is om ervoor te zorgen dat de jongeren weer goed voor zichzelf kunnen zorgen, weer goed met anderen in hun omgeving om kunnen gaan, weer zin hebben om dingen te ondernemen en zich vooral weer gelukkig voelen!

Onze ervaringsdeskundigen, coaches en behandelaren brengen samen met de jongere in kaart welke klachten de jongere belemmeren in zijn of haar ontwikkeling. Naast de 8-stappen die centraal staan in ons behandelprogramma, bieden wij behandeling op maat om de klachten terug te dringen.

Wat kun je zelf doen?

Ervaar je zelf veel angst en herken je jezelf in bovenstaand verhaal? Er zijn ook veel dingen die je kunt doen om je angsten te laten verdwijnen en jezelf beter te voelen.

  • Beweeg en ga lekker sporten!;
  • Slaap voldoende (minimaal 7/8 uur per nacht);
  • Leef regelmatig (eet drie keer per dag op vaste tijden, ga elke dag op dezelfde tijden naar en uit bed);
  • Blijf naar school en werk gaan;
  • Eet gezond en vermijd koffie en energydrank;
  • Vermijd alcohol en drugs;
  • Ontspan (kies voor wat ontspanning: bel iemand, loop een rondje of doe aan yoga en mediatie);
  • Ga stress uit de weg;
  • Probeer je angsten niet uit de weg te gaan (probeer zoveel mogelijk te blijven doen, zodat je de angst de baas blijft);
  • Blijf positief denken en probeer je gedachten te veranderen.

Daarnaast staat Wij zijn BROER! altijd voor jou klaar! Wij zijn BROER! staat voor familie. Voor samen. Het helpen van elkaar en het doorgeven van kennis en ervaringen. Samen sterk! Samen gaan we aan de slag. We herkennen het probleem en vinden een passende behandeling.

Tips voor ouders en verzorgers

Wij snappen maar al te goed dat ouders en verzorgers het lastig vinden om goed te handelen bij een angst- of piekerstoornis. Belangrijk is om de jongere altijd te blijven steunen en ervoor te zorgen dat de jongere zo actief mogelijk blijft, goed en gezond blijft leven en de angsten onder ogen blijft komen.

Ben je op zoek naar hulp of herken jij bovenstaande symptomen bij jouw kind? Wij bij Wij zijn BROER! zijn zeer ervaren met het behandelen van jongeren met een angststoornis. Wij helpen jou en het gezin graag met hulpvragen. Als ouder/verzorger word je nauw betrokken bij de behandeling. Alles met als doel om als gezin een verandering door te maken, en samen een mooie basis te leggen voor de toekomst.

Vragen & voorlichting

Heeft u vragen over angst bij jongeren, onze behandelmethodes of een persoonlijke hulpvraag omtrent dit onderwerp?

Neem vrijblijvend contact op en wij staan u graag te woord!